گزارش برنامه صعود به قله آنالوجه (داراب شاه)

۱- مشخصات كلي برنامه :

نام منطقه : چادگان

ارتفاع قله : ۳۹۲۵ متر

مختصات قله : X : 454492.22Y : 3647234.91           (برحسب UTM  )

موقعیت گیتایی (جغرافیایی): ۵۰º ۳۰′ ۴۷″E : N : 32º ۵۷′ ۴۵

منطقه ی برنامه : قله انالوجه در شمال روستاي آنالوجه و جنوب شرقی روستاي دامنه قرار دارد.

تاریخ اجرای برنامه : ۱۳۹۶/۰۴/۲۳

نویسنده گزارش : الهام شفیعی

تعداد افراد شرکت کننده : ۲۹ نفر

۳ سيماي جغرافيايي منطقه :

ارتفاعات و نقاط مهم منطقه ( قلل همجوار ، گردنه ها، دره ها و …… با توصیف چشم اندازها ) :

بلندترين قله رشته كوه دالان كوه قله آنالوجه يا داراب شاه  است كه در شمال روستاي آنالوجه و جنوب شرقی روستاي دامنه قرار دارد. صعود قله از دو روستاي مذكور امكان پذير است. لازم به ذكر است كه صعود قله از روستاي آنالوجه برخلاف روستاي دامنه آسان تر بوده و مستلزم كار فني نمي باشد.

جاذبه ها و آثار باستانی منطقه:

-دهکده تفریحی زاینده رود در کنار سد چادگان

-خانه معظم الملک میر پنج واقع در چادگان

-امامزاده عبدا.. بن زیاد پدر شاه عبدالعظیم واقع در شهر رزوه

-پل اورگان و مسجد جامع اورگان در ۳۲کیلومتری مرکز شهرستان

-مقبره کاوه آهنگر در مشهد کاوه،زادگاه کاوه آهنگر

و…

پوشش گیاهی:  اين منطقه از لحاظ پوشش گياهي تحت حفاظت است و به همين دليل در فصل بهار مناظر زيبايي دارد. گون هاي بزرگ و لاله هاي واژگون از جمله گياهان مشخص اين منطقه است.

گوناگونی جانوری: از لحاظ پوشش جانوري مي توان به جانوراني چون گرگ،گراز،شغال،روباه،کبک،خرگوش،موش خرمايي و شاهين اشاره کرد.

وجه تسمیه ی نام قله: قله آنالوجه در شمال روستایی كه به همين نام،ناميده مي شود قرار دارد و از دو واژه” ايلان‏جا” به معني جاي مار گرفته شده كه به مرور زمان به آنالوجه تغيير يافته است.

بهترین فصل صعود: فصل بهار

۴ شرح اجراي برنامه :

شرح گزارش :

صبح روز جمعه پس از جمع شدن تمامی اعضای گروه به سمت روستای انالوجه حرکت کردیم.با توقف در کنار گلزار شهدای این روستا و آماده شدن اعضاء،حرکت خود را در ساعت ۸ از سمت حسینه روستای انالوجه آغاز کردیم.

پس از نیم ساعت پیمایشی سبک با گرم کردن و تقسیم وظایف در کنار چشمه ای در جوار باغات روستا مسیر را از سر گرفتیم و وارد دره منتهی به دشت چال گاو شدیم. این دره که از شرق به سمت غرب امتداد دارد در ابتدا دارای شیب ملایمی است ولی رفته رفته شیب تندتر می شود.در ابتدا و انتهای دره دو چشمه قرار دارد.پس از استراحتی کوتاه در کنار این چشمه ها و پشت سر گذاشتن دره،دشت وسیع چال گاو با دور نمای قله انالوجه در مقابل ما قرار داشت.آخرین چشمه موجود در مسیر در دل این دشت بود که آب مورد نیاز اعضای گروه بواسطه این چشمه زلال و گوارا تامین شد. باتجدید قوای همنوردان ساعت ۱۱:۲۵ از پاکوب پشت چشمه به سمت قله به راه افتادیم.ساعت ۱۲:۴۵ به ابتدای شیب اصلی قله که شیبی تند داشت رسیدیم و با سرعتی ملایم به سمت قله حرکت کردیم.خوشبختانه تمامی اعضا ساعت ۱۴:۵۰ موفق به صعود قله ۳۹۲۵ متری انالوجه شدند.

پس از صرف نهار بر روی قله و گرفتن عکس ساعت ۱۶ به سمت پایین رهسپار شدیم.با استراحت های کوتاه در کنار چشمه های موجود در برگشت ادامه مسیر می دادیم و سرانجام ساعت ۲۰:۲۰ به حسینیه ای که حرکت را از آنجا آغاز کرده بودیم رسیدیم و پس از سرد کردن راهی اصفهان شدیم.

وضعیت راه پاکوب یا مالرو : پاکوب خاکی و سنگی با شیب متعادل

وضعیت آب و هوا: نیمه ابری

وضعیت دمای هوا: معتدل

منابع دسترسی به آب ( چشمه ها ، رودخانه ها ،دریاچه ،برکه و … ) :

تعداد چشمه های موجود در مسیر:۴ چشمهبه ترتیب شامل چشمه قوزولجه(در جوار باغات)،چشمه چيليستان کوچک(ابتدای دره)،چشمه چيليستان بزرگ(انتهای دره)،چشمه کرد یا به زبان ترکی کرت بولاغي (چشمه پایین قله)

پشتیبانی تلفن همراه : آنتن موبایل تقریبا در تمامی مسیر صعود پوشش داشت.

۵ كروكي مسير و وضعيت منطقه :

نقشه مسیر از جاده اصلی تا ریشه کوه و از ریشه کوه تا ابتدای دره با ذکر زمان مورد نیاز برای هر قسمت مسیر بر روی کروکی :

فهرست کامل تجهیزات همراه در این برنامه (عمومی و فنی) : باتون کوهنوردی،کوله یک روزه،کفش مناسب کوهپیمایی،وسایل حفاظت از آفتاب،بادگیر