گزارش برنامه صعود زمستانه به قله توچال از مسیر دربند(شیرپلا)

۱۲و ۱۳ اسفند۹۵

برای دریافت فایل پی دی اف گزارش اینجا کلیک کنید

۱- مشخصات کلی برنامه:

عنوان برنامه: صعود زمستانه قله توچال

نام منطقه:  تهران ، منطقه دربند

ارتفاع مبدا صعود:  ۱۸۰۰متر، میدان سربند(میدان مجسمه کوهنورد )

مسیر صعودی برنامه:  مسیر دربند

۲- نام مسئولین واعضای شرکت کننده:

سرپرست: آقای میلاد ریاضیات

کمیته فنی: آقای علی حسین پور

اعضای شرکت کننده در برنامه: آقایان  میلاد ریاضیات، حمید امینی، مهدی طایی، حمید سمیعی ، علی حسین پور، محمد شمائی، امیرحسین فاضل ، رضا طغیانی و علی سعیدی فر

خانمها : سمیرا بیگی ، زهره حسن پور

بهداشت و کمک های اولیه : علی حسین پور

گزارش نویس : زهره حسن پور

۳- سیمای جغرافیایی منطقه:

ارتفاعات و نقاط مهم منطقه (قلل همجوار، گردنه ها، دره ها و..  ): قله توچال در شمال شهر تهران و کوهستان پیرامون آن به صورت یک خط الراس شرقی- غربی در جناح جنوبی رشته کوه‌های البرز مرکزی قراردارد.  این کوه از شمال به دره رودخانه‌های جاجرود و شهرستانک و از غرب توسط خط الراس کم ارتفاع‌تری به قلل شمالی کوه‌های استان البرز (کرج) متصل می‌باشد. دامنه ی جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و بلندترین نقطه شهر تهران محسوب میشود که به بام تهران شهرت دارد.

قله توچال بلندترین ارتفاع شمال تهران از طریق شانه غربی خود موسوم به هومند به ارتفاع ۳۹۰۰ متر به گردونه ۳۷۰۰ متری شهرستانک و سپس به قله شاه نشین بزرگ به ارتفاع ۳۸۵۰ متر متصل می‌شود و از سمت شرق توسط خط الراس قوسی شکلی پس از تشکیل قلل پیازچال و لزون از طریق گردنه کوتاه لوپهنه به قلل دارآباد ارتباط می‌یابد. قله از طریق جناح شمالی هومند به قله قزقونچال و یال‌های فرعی منطقه آهارفشم و شهرستانک منتهی می‌گردد. این خط الراس شمال توچال را از طریق قله قلعه دختر و سی چال به گردنه دیزین و سپس به سایر بلندی‌های البرز مرکزی متصل می‌سازد.

توچال به معني چال آبگير و درياچه‌ي كوچك است. چون قله‌ي توچال در كنار درياچه ای از یخچال طبیعی قرار دارد آن را بدين نام خوانده‌اند.  توچال در تقسیمات کشوری جزو استان تهران و شمال شهر تهران به عنوان بلندترین ارتفاع نزدیک به تهران است.

ارتفاع قله:  حداکثر ارتفاع قله ۳۹۶۵ متر

پتانسیل سایر ورزشهای کوهستانی:  اسکی و ورزشهای زمستانی در پاییز و زمستان. دوی کوهستان در فصل بهار و تابستان.

نزدیک ترین مراکز امدادی و درمانی: مرکز فوریت‌های پزشکی هلال احمر

مسیرهای صعود : صعود به توچال از مسیرهای مختلفی امکان‌پذیر است. مهم‌ترین این مسیرها عبارتند از:

1. دربند، شیرپلا، سیاه‌سنگ، قلّه توچال (رایج‌ترین مسیر)
  2. بوستان جمشیدیه، پناهگاه کلک‌چال، دره پیازچال، قله پیازچال، قله توچال
  3. ولنجک، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال
  4. درکه، پناهگاه پلنگ‌چال، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال
  5. دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال
  6. دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال (قدیمی ترین مسیر(
  7. همچنین از دامنه ی شمالی و از شکراب هم امکان صعود به توچال وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوشش گیاهی منطقه:  شامل پوشش گیاهی متنوع ارتفاعات شمال تهران که عبارتند از ‌ازگیل وحشی، بادام کوهی، سیب وحشی، زالزالک، انواع درختان آلو و درختچه‌هایی مانند زرشک وحشی و تمشک.گیاهان دارویی و خوراکی منطقه نیز مانند والک، زالزالک، سیرک یا تره کوهی، آویشن، ریواس، کاکوتی، مرزه کوهی، کنگر، چای کوهی و بالاخره قارچ وحشی.(خبرنامه جام جم)

پوشش جانوری منطقه:  گفته می شود گونه‌های جانوری منطقه به خاطر حضور زیاد گردشگران ‌یا صید غیرمجاز ، برخی دیگر از این گونه‌ها ‌در‌خطر انقراض قرار دارند.‌ دیگر بندرت می‌توان پستاندارانی نظیر قوچ و میش، گرگ، روباه ‌یا خرگوش را در این منطقه مشاهده کرد. پرندگانی همچون ‌شاه بوف یا کبک دری که پرنده‌ای متعلق به ارتفاعات ۲۰۰۰ متری است، بندرت در منطقه دیده می‌شود.(خبرنامه جام جم)

پناهگاه ها و جانپناه های مسیر:
۱ – پناهگاه شیرپلا  دارای ۳ طبقه –  سرویس- خوابگاه –  سالن غذاخوری- تراس در ارتفاع ۲۷۵۰ متری شمال آبشار دو قلو و در کنار رودخانه پس قلعه ساخته شده و متعلق به فدراسیون کوهنوردی است .
۲ – جانپناه امیری( سیاه سنگ)
این جان پناه سنگی در دو طبقه فاقد امکانات رفاهی به یادبود علی امیری که در این مکان فوت نموده و توسط خانواده نامبرده  ساخته شده و در یال اصلی توچال و در ارتفاع ۳۵۰۰ متری قرار دارد .

۳ – جان پناه فلزي مدور
جانپناه سوم ساخته شده بر فراز قله توچال توسط زنده یاد مرحوم محمد داوودی دبیر پیشین فدراسیون کوهنوردی و کمک های فدراسیون به نحو جالبی طراحی و ساخته شده و برای مواقع اضطراری و طوفان بسیار موثر می باشد. بنای آن فلزی و از نوع دو جداره می باشد .

۴-شرح اجرای برنامه:

به نام آفریدگار کوه ها

طبق تقویم سه ماهه زمستانه کارگروه کوهنوردی آرش صعود به قله توچال از مسیر پلنگ چال به سرپرستی آقای میلاد ریاضیات  در این تاریخ در برنامه گروه قرار گرفته بود. با نظر کارگروه کوهنوردی تصمیم گرفته شد مسیر شمالی روستای آهار جایگزین شده و اطلاع رسانی شد. اما با توجه به گرم شدن هوا در اسفند ماه و خطر ریزش بهمن و شرایط جوی و بارش در تاریخ  برگزاری برنامه در نهایت مسیر دربند انتخاب شد.

تیم ۱۰نفره گروه آرش طبق اطلاع قبلی در ساعت ۵ بامداد ابتدای دروازه تهران آماده شده تا با وسیله نقلیه مینی بوسی، که از قبل با نظر اکثر دوستان همنورد بر خلاف میل باطنی سرپرست انتخاب شده بود عازم تهران شویم. اما از بد حادثه مینی بوس نیم ساعت پس از حرکت از اصفهان  دچار نقص فنی شد (خوشبختانه). تصمیم بر این شد که به ترمینال کاوه رفته  و با اتوبوس vip  به سمت تهران حرکت کنیم .(علی رغم تاخیر و معطلی، اکثر اعضای تیم از این که از تحمل رنج مینی بوس سواری طولانی تا تهران آسوده شدند بسیار راضی و خوشحال بودند)

ساعت ۷:۳۰دقیقه از ترمینال کاوه حرکت کردیم و حدود ساعت ۱۲:۳۰به ترمینال آرژانتین رسیدیم. از قبل با دوست همنورد دیگری که قرار بود تهران به ما بپیوندد هماهنگی کرده و در ترمینال با خودرو شخصی ایشان و دو خودرو عمومی دیگر کوله و وسایل را بارگیری کرده و به سمت منزل ایشان در نزدیکی دربند حرکت کردیم.

پس از صرف ناهار و تعویض لباس و کفش در منزل ایشان، کوله های تقریبا سنگین خود را بر دوش گرفته و راهی میدان مجسمه دربند شدیم. ساعت ۳:۳۰ دقیقه پای میدان برای عکس دسته جمعی توقفی کوتاه داشتیم. سپس با عبور از سمت چپ بالای کوچه باغ های دربند در مکانی مناسب برای گرم کردن توقف نمودیم. پس از گرم کردن در ساعت ۳:۴۵ دقیقه با سرقدمی آقای ریاضیات به سمت پناهگاه شیرپلا حرکت کردیم.

بارش برف روزهای قبل منطقه را بسیار زیبا کرده بود.صدای گوش نواز آب انرژی فراوانی میبخشید. لذت عکاسی در مناظر زیبای زمستانی و کوچه باغ های دربند اجازه سریع راه رفتن را نمیداد. مسیر تقریبا شلوغ بود و گروههای کوهنوردی متعددی به سمت پناهگاه می رفتند.

در قرارگاه هلال احمر نزدیک کافه رجب مورد تحسین مسئول آنجا قرارگرفتیم. وی به خاطر تجهیزات کامل تیم و رعایت موارد ایمنی کوهنوردی و داشتن کلاه کاسک (امری که حین مسیر مورد تعجب و سوال دیگر کوهنوردان بود!) و از اینکه تیمی آماده و کامل بودیم تشویقمان نمود و با اعلام شلوغی پناهگاه ازینکه چادر برای شب مانی همراه داریم خیالمان را راحت کرد.

در ادامه قسمتی از مسير محصور بين کوه در سمت چپ و ميله ها و طنابهای حمايت در سمت راست روبه پرتگاه و رودخانه بود. در جاهايی از مسير هم پله های فلزی نصب شده بود. در عبور از این پله ها باید نهایت احتیاط را داشت زیرا بسیار سر و لیز بودند. به توصیه ی سرپرست چند نفری از تیم سریعتر حرکت کرده تا جای مناسبی برای خواب در پناهگاه یا چادر زدن نصیبمان شود.

قبل از ساعت ۶ سرپرست و همنوردان پیش رو به پناهگاه شیرپلا (۲۷۵۰ متر) رسیدند و ما که حاضر به از دست دادن فرصت عکاسی در مناظر زیبای مسیر و آبشار دوقلو نبودیم ساعت ۶:۳۰ به پناهگاه شیرپلا رسیدیم.

جمعیت فراوانی در پناهگاه بود. همگی دور میزی که سرپرست گرفته بود به استراحت و نوشیدن چای پرداختیم. پس از هماهنگی ِ آقای سعیدی فر با مسئول پناهگاه و تحویل خوابگاه تصمیم گرفته شد به جای چادر زدن شب را در داخل پناهگاه مانده تا خواب راحت تری داشته باشیم.

همه تیم شام را در کنار هم در نمازخانه صرف کردیم و قرار شد برای رهایی از ازدحام جمعیت و شلوغی تله کابین فردا، صبح خیلی زودتر بیدار شده و صعود کنیم. ساعت ۴:۳۰ صبح برای بیدار باش تعیین شد و خانم ها به خوابگاه مخصوص خود رفتیم.

پناهگاه شیرپلا مجهز ترین پناهگاه مرتفع ایران است و امکانات خوبی برای کوهنوردان دارد. با وجود امکانات گرمایشی خوابگاه حتی نیازی به استفاده از کیسه خواب هم نبود.اکثر کوهنوردان با کوله کم حجم و سبک آمده بودند.

منظره شب تهران از فراز تراس پناهگاه بسیار دیدنی بود. بارش زیبای ملایم برف و هوای نه چندان سرد باعث گردهمایی کوهنوردان در تراس و آوازخوانی و دیدن مناظر زیبای آن شده بود. چند عکس از این مناظر زیبا گرفته و خود را آماده ی خواب کردیم.

شب خوب و راحتی را سر کردیم. صبح بیدار شده و پس از صرف صبحانه ، پوشیدن لباس مناسب و جمع و جور کردن کوله ها ی سنگین خود آماده حرکت شدیم. چند دقیقه ای نرمش کرده و راس ساعت ۵:۴۵ دقیقه پناهگاه را به قصد صعود قله ترک کردیم.

هوا هنوز تاریک و سرد اما دلچسب بود. مسیر پاکوب خوبی داشت. با سرقدمی عالی آقای ریاضیات که به خاطر سنگینی بار همنوردان بسیار ملایم گام بر میداشتند راهی شدیم. کم کم  تاریکی جای خود را به روشنی روز می داد و منظره زیبایی از شهر بزرگ تهران را خلق می کرد. پشت سرمان گروه های دیگر در صف های طویل حرکت می کردند.

در هوایی نیمه ابری که هر از گاهی نورخورشید نمایان میشد حرکت میکردیم. دیگر ارتفاعات بلند و پوشیده از برف البرز مرکزی خود نمایی می کرد. از مسیری که با میله های فلزی بلند کاشته شده ما را تا قله هدایت می کرد به پیش می رفتیم.

حدود ساعت ۸:۱۵ به جانپناه امیری( ۳۴۵۰متر) رسیدیم. قرار شد توقفی در داخل چانپناه داشته باشیم. به نوشیدن چای و میوه پرداختیم و پس از حدود ۲۰ دقیقه با تجدید قوا به راه خود ادامه دادیم. بارش برف و بوران آغاز شده بود و مسیر مه آلود بود.

شیب های زیگ زاگی و طولانی را پشت سر می گذاشتیم. به علت تردد زیاد در مسیر برفکوبی چندانی لازم نبود. اما به علت مه غلیظ قله پیدا نبود و تیم هم آرام و منسجم حرکت میکرد. سرانجام در ساعت ۱۱ جانپناه قرمز رنگ توچال در آن مه غلیظ نمایان شد .همه تیم راس ساعت ۱۱:۱۰ دقیقه با تبریک سرپرست برنامه آقای ریاضیات بر فراز قله توچال ایستادیم. در کنار جانپناه توچال شروع به عکس گرفتن درهوایی نمودیم که لحظه ای آفتابی همراه با بارش برف بود و لحظه ای پر از مه و بوران.

با اسکی بازانی از آلمان مواجه شدیم که از دیدن این همه کوهنورد ابراز خوشحالی میکردند. پس از گرفتن فیلم و عکس یادگاری قله را به سمت ایستگاه ۷ تله کابین ترک کردیم.

ساهت ۱۲:۳۰ ایستگاه ۷ بودیم. خوشبختانه تله کابین خیلی شلوغ نبود. سوار بر تله کابین پر از انرژی و شادی از دیدن مناظر برفی و دره های پر برف توچال ساعت ۱۳:۰۰ به ایستگاه ۵ رسیدیم. ایستگاه بسیار شلوغ بود و حدود ۱ ساعت معطل شدیم تا دوباره سوار شویم.

در نهایت ساعت ۲:۳۰ به پایین رسیدیم و همگی سوار یک ون راهی ترمینال جنوب شدیم.

ناهار را در ترمینال صرف کرده وساعت ۴:۳۰ دقیقه به سمت اصفهان حرکت کردیم.

منابع دسترسی به آب : چند چشمه موجود در مسير است اما به علت تردد زیاد و آلودگی آب بهتر است آب مورد نیاز به همرا برده شود (در منطقه دربند و در پناهگاه شیرپلا میتوان آب و غذا تهیه کرد)

وضعیت برف منطقه و سابقه بهمن : این کوهستان در فصل زمستان همواره برف زیادی داشته و خطر بهمن از ویژگی های بیشتر مسیر های آن است. مسیر صعود به قله توچال دقت و احتیاط زیادی را می طلبد. بر طبق آمار توچال یکی از پرحادثه ترین کوههای ایران است.

وضعیت سیگنال دهی موبایل در منطقه : در طول مسير تا پناهگاه شيرپلا عمدتاً آنتن‌دهي موبايل وجود ندارد اما در خود پناهگاه شيرپلا آنتن‌دهي موبايل خوب است در مسیر قله و خود قله هم آنتن دهی ضعیف است.

تجهیزات مورد نیاز در این فصل از سال:

وسایل شخصی مورد نیاز: پوشاک کوهنوردی زمستانه شامل: لایه بیس، پلار و گورتکس، کفش تک پوش نیمه سنگین، جوراب مناسب، گتر، کلاه بوران، دستکش پلار و گورتکس، عینک بوران، باتون، کلنگ، پاشنه یا ۶ شاخ، طناب انفرادی،۱ لیتر آب و…
وسایل گروهی مورد نیاز: جعبه کمک های اولیه و تجهیزات امداد، قطب نما، جی پی اس و بی سیم